Dynazty - Titanic Mass (8)

Band: Dynazty
Titel: Titanic Mass
Bolag: Spinefarm Records

På DYNAZTYs tre första album var det främst pudelrock som gällde. Jag gillade dessa skivor, men stockholmarna var ändå ett band i mängden för mig. På fjärde plattan, 2014 års  “Renatus”, hände dock någonting. Plötsligt var musiken mycket hårdare. Det var ju inte det att DYNAZTY börjat spela death metal eller så, men skillnaden var anmärkningsvärd. Det var inte bara själva förvandlingen som tilltalade mig. Jag tyckte också att låtskrivandet hade skruvats upp ett snäpp plus att Nils Molins kraftfulla röst kom bättre till sin rätt. “Renatus” tog kort sagt DYNAZTY till en ny nivå.

DYNAZTYs femte fullängdare “Titanic Mass” tar vid där “Renatus” slutade. En naturlig uppföljare helt enkelt. Bandet ligger mestadels någonstans i gränslandet mellan pudelrock och heavy/power metal. Det kan förstås vara en fördel att lägga sig mittemellan två genrer. Då kan man ju tilltala fans från båda lägren och det är just vad DYNAZTY bör göra.

Gillade man “Renatus” kan jag nästan lova att man även kommer att uppskatta “Titanic Mass”. Skivan andas kvalitet från början till slut. Oavsett om det är fullt ös som i “Untamer of Your Souls”, pampigt midtempo som i “I Want to Live Forever” eller en smäktande ballad (“The Smoking Gun”) är det väldigt bra. Lägstanivån är imponerande hög och jag har svårt att välja en enskild favorit eftersom det finns så många kanonlåtar.