Orecus - Conclusion EP (8)

Band: Orecus
Titel: Resurrection (EP)
År: 2016
Bolag: Violent Groove

Recensent: Fredrik Sandberg

Det tar ganska exakt fyrtio sekunder att inse att ORECUS erbjuder svensk dödsmetall av hög kvalité. Det tunga men subtila introt på första spåret "Resurrections" varar i trettiosju - och sedan exploderar tillställningen. Kombon av Christoffer Dorsins desperata growl och Michael Dahlströms skinnpiskande är gravt medryckande, och redan under de där första sekunderna av "fuck yeah!"-känsla är mycket vunnet.

Några av er är måhända bekanta med den tredje bandmedlemmens (Elias Ryen-Rafstedt, gitarr) tidigare syssla, DEATHEMBER. I så fall är ni möjligen inställda på att även ORECUS primärt skulle handla om groove och flirtar med något bluesiga riff, vilket är en felbedömning. Här handlar det mer om mörker och tyngd än om hooks och gung, utan att låtmaterialet för den skull är platt eller enformigt. Dock är det mer av t.ex. AMON AMARTH och MISERY INDEX än det är av ENTOMBED. Stekarna som här serveras är något mer blodiga, kanske man kunde säga...

Alla fyra låtarna håller god klass, inledande "Resurrections" mycket tack vara Dorsins desperation, "The Aftermath" med snyggt riffande, "Rot Into Nothing erbjuder mangel utan krusiduller och avslutande titelspåret "Conclusion" behaglig tyngd. Den förestående utmaningen för ORECUS blir alltså inte att hitta formen för sitt låtskrivande, den sitter, utan att lyckas producera material nog för en fullängdare utan att tappa i kvalité. Klarar de det, lär vi nog höra talas om det här gänget framöver.

Alltså: blodiga stekar är gott - har ORECUS möjligen en större på menyn?