Necrosavant - Aniara MMXIV (7)

Band: Necrosavant
Titel: Aniara MMXIV
Bolag: Kolony Records

Recensent: Henric Ivarsson

En 45 minuter lång låt baserad på ”Aniara. En revy om människan i tid och rum” av Harry Martinsson är vad NECROSAVANT har att erbjuda världen när debutalbumet ”Aniara MMXIV” släpps. Det är en intressant premiss för en death/black metal-skiva som fungerar väl då grundverket bjuder på en rejäl dos existentiell ångest. Visst, det hela är en smula högtravande och inte särskilt necro men det är kul när det finns idéer som skiljer sig från det sedvanliga när dylik musik kokas ihop.

Multiinstrumentalisten Jonas Martinsson är ensam kapten på skutan och här finns inget att klaga på, framförandet är stabilt och tight även om det inte resulterar i att någon haka möter golv. Jonas har även rattat sig själv i studion och fått till en passande produktion där en känsla av klaustrofobi infinner sig redan efter första ackordet. På skivan gästsjunger Tobias Netzell (IN MOURNING, MAJALIS, THENIGHTTIMEPROJECT, ex-OCTOBER TIDE), Alexander Högbom (OCTOBER TIDE, CENTINEX, MOONDARK, VOLTURYON, SPASMODIC) och Daniel Jansson (IKHON, MAJALIS), dessa tillför ytterst lite av värde då Jonas besitter en death metal-röst som gott och väl räcker till. Däremot skulle det inte skada om Gabriella Åström, som reciterar delar av originaltexten, fick lite mer utrymme då det skulle bidra till en större variation i stämning.

I sin helhet är ”Aniara MMXIV” en hyfsat originell skapelse då inget band gör sig direkt påmint trots att de enskilda riffen kan kännas igen i stil och form och därmed inte är något revolutionerande. Det är ett mörkt verk som är till brädden fyllt av tung death metal, våldsamma grindpartier, black metal-slingor och riff som inte skulle vara helt malplacerade i TOTALT JÄVLA MÖRKER. Låtens få ambienta partier är välbehövliga avbrott som erbjuder en stunds andrum och här tycker jag att det finns mer potential än vad NECROSAVANT tar tillvara på.

En 45 minuters låt måste kännas motiverad och det krävs något som knyter ihop det hela samtidigt som det måste vara nog varierat för att behålla intresset hos lyssnaren. Att det finns en röd tråd som löper från början till slut är det ingen tvekan om och jag tycker att formatet passar musiken bra. Att hålla mig på tårna från början till slut lyckas dock inte alltid NECROSAVANT med. Det kan bli en smula tradigt men då materialet i övrigt håller en hög nivå så väljer jag att se mellan fingrarna på det.