Megadeth - Dystopia (7)

Band: Megadeth
Titel: Dystopia
Bolag: Tradecraft

Det finns en gemensam nämnare hos mina favoritskivor med MEGADETH ("The System Has Failed" och "Endgame") under tjugohundratalet. Jag tycker nämligen att de bägge två låter som rätt logiska uppföljare till "Countdown to Extinction". Mer så faktiskt än "Youthanasia" gjorde en gång i tiden. I övrigt måste jag direkt tillägga att MEGADETH i mina öron aldrig gjort något direkt undermåligt och redan nämnda uppföljare älskar jag villkorslöst. Däremot har de, i mina öron, så sakteliga tappat fart med de två senare plattorna och jag hade därför tyvärr mer eller mindre gett upp hoppet om nya stordåd från Mustaine.

Nåväl, var vill jag då komma med allt detta? Jo, jag tycker nämligen att färska "Dystopia" skulle funka alldeles ypperligt som direkt uppföljare "Countdown to Extinction". Den rör sig precis i samma gränsland mellan klinisk thrash och medryckande hårdrock med arena-potential som "Countdown..." gjorde och behåller också tyngdpunkten i metal rakt igenom. Även om den kanske inte riktigt når upp i samma svindlande höjder rent kvalitetsmässigt så återställer den direkt, rent soundmässigt i alla fall, min tro på Mustaine. Det som främst saknas är låtar som till exempel "Symphony of Destruction" och "Foreclosure of a Dream"; alltså låtar med reell potential att klättra på listorna och därmed katapultera skivan som helhet i samma riktning. Lägstanivån är däremot rejält högt ställd och därför är också "Dystopia" i mina öron bandets i särklass starkaste alster sedan fullträffen "Endgame". Sen går det inte att komma ifrån att låtar som "Lying in State", "Fatal Illusion" och "Bullet to the Brain" sparkar ordentligt med röv - hitpotential or not. Att de dessutom fått till ett ordentligt snyggt omslag igen är en skön bonus!

Jag står och väger mellan en sjua eller åtta i betyg och väljer i slutänden att hålla ner något. Jag tror dock att "Dystopia" har potential att såväl växa som att bibehålla sin fräschör en lång tid framöver.