Queensrÿche - Condition Hüman (7)

Band: Queensrÿche
Titel: Condition Hüman
Bolag: Century Media

QUEENSRŸCHE kan inte gärna vara tydligare i sitt budskap till världen än med öppningstrilogin på andra verket sedan uppbrottet med originalvokalisten Geoff Tate och skicklige Todd La Torre (ex-CRIMSON GLORY) tog över micken. ”Arrow of Time”, ”Guardian” och ”Hellfire” signalerar en sak; ”Vi är först och främst ett heavy metal-band!”. Tre kompositioner som drivs framåt av hederliga metal-riff. Tankarna förs delvis till IRON MAIDENs rakare låtkonstruktioner i ”Arrow of Time” med sina snabba gitarrharmonier och ”Guardian” vill inte vara sämre och bjuder på framfusigt driv och vassa riff. Gemensamt vistas båda under en paraply som kan spåras ända tillbaka till den självtitulerade EP:n från 1983 och debut-fullängdaren ”The Warning” (1984). ”Hellfire” börjar atmosfäriskt bara för att snart förvandlas till en tung och rytmisk kreation med både djup och moderna anslag. Spåret skulle passa väl in bland de upp/midtempo-baserade spåren på klassiska ”Operation: Mindcrime” (1988).

Den tuffare och intensivare approachen gäller färska skivan överlag, men det står också klart att man denna gång önskar förtydliga den mer intrikata och progressiva sidan av musiken. Om det självtitulerade nystartsverket från 2013 primärt var uppbyggd kring kortare låtar av vers-refräng-vers-karaktär så gräver ”Condition Hüman” djupare och jobbar betydligt mer med avancerande konstruktioner med avvikande passager, subtila detaljer, digitala effekter, samplingar och så vidare. Kontentan är således att QUEENSRŸCHE anno 2015 oblygt omfamnar sitt förflutna med allt det som kännetecknade bandet fram till ”Empire”-eran - men således med ett mer metall-skimrande angreppssätt.

”Condition Hüman” är långt ifrån ett lättälskat eller lättolkat alster. Undertecknad fick säkerligen angripa plattan ett drygt handfull gånger innan jag började se de egentliga kvalitéerna. Inledningsvis flöt repertoaren ihop till en stor oklar massa. Fortfarande anser jag att dagens QUEENSRŸCHE sakna en del av den magi de en gång besatt samt att låt-författandet kanske inte riktigt kommer upp till storhetstidens nivåer. Men det är svårt att hävda något annat än att QUEENSRŸCHE ryckt upp sig rejält och åter igen blivit ett band att räkna med och nyexaminerade opuset är deras vassaste sedan ”Empire” (1990). Stora själfulla bidrag som ”Selfish Lives” och ”Bulletproof” har dessutom en hel del gemensamt med nämnda "Empire" liksom den avskalade, men paradoxalt nog välfyllda och detaljerade skapelsen ”Just Us”. Men mest kanske ändå titelspåret imponerar. Åtta minuter av ren progressiv, storslagen, välkonstruerad QUEENSRŸCHE-magi a la episka "Suite Sister Mary" från "Operation: Mindcrime".

Med ”Condition Hüman” har den amerikanska kvintetten på allvar vunnit tillbaka mycket av det som gick förlorat någonstans runt andra halvan av 90-talet. Men se för allt i världen till att ägna skivan flertalet noggranna genomlyssningar, annars lär du missa detta faktum.