Slayer - Repentless (8)

Band: Slayer
Titel: Repentless

Ett SLAYER utan Jeff Hannemann, funkar det överhuvudtaget? I nästan 30 år stod herrarna King och Hannemann sida vid sida med sina nedblodade yxor och oftast delades låtskrivandet upp hyfsat jämnt. Att Kerry King skulle lyckas få ihop en helgjuten skiva helt på egen hand verkade alltså rätt kört. Att han dessutom annonserade redan på förhand att ersättaren, the one and only Gary Holy (EXODUS), inte skulle få bidra med mer än något sketet solo sänkte i alla fall mina förväntningar ordentligt.

Om det har med dessa sänkta förväntningar att göra att jag direkt uppfattar "Repentless" som en urstark installation i diskografin får framtiden utvisa. Faktum är dock att låtsnickeriet är något av det starkaste bandet mäktat med sedan eminenta "Divine Intervention" och energin i framförandet är rent makalöst! Titelspåret, "Take Control" och "Atrocity Vendor" i synnerhet står starka jämte bandets största klassiker i mina öron.

Det enda jag upplever som ett problem med skivan är själva upplägget. Efter ett Machine Head-minnande intro sparkar bandet pung i ett par underbara fart-ess innan tempot sänks betydligt. Inget illa med det i sig dock. "Cast the First Stone" är en grym låt och SLAYER kan skriva riktigt bra tunga grejer också. Problemet är snarare att tempot sänks ytterligare i nästa låt och sen blir det mest mellantempo, förutom vissa kortare utbrott av pur ilska. Jag hade gärna sett att bandet lagt låtlistan på ett helt annat sätt för att ge skivan ett bättre flow och mer variation. Men det är ju jag det.

Oavsett så är "Repentless" en stark samling låtar och ett styrkebesked från ett band jag trodde nått vägs ände. Släpper de dessutom in Holt i låtskrivandet nästa gång så kan det blir precis hur bra som helst. Framtiden ser åter ljus ut för en av thrashens främsta härförare!