Luca Turilli's Rhapsody - Prometheus (6)

Band: Luca Turilli's Rhapsody
Titel: Prometheus – Symphonia Ignis Divinus

Recensent: Staffan Wallin

När de forna vapendragarna Alex Staropoli och Luca Turilli valde att dela på sig och bossa över varsitt RHAPSODY, höjde i alla fall jag på ögonbrynen. Inte för att de valde att avsluta sitt framgångsrika samarbete, utan för att båda banden skulle heta RHAPSODY. Staropolis version körde vidare på RHAPSODY OF FIRE, medan Turilli valde den blygsamma varianten och döpte sin till LUCA TURILLI'S RHAPSODY. De hade säkert sina skäl och vad jag har förstått ska publiken se det som två parallella tidslinjer i RHAPSODYs diskografi. Men det är trots allt en smula fantasilöst. Vilket även gäller för musiken som återfinns på "Prometheus - Symphonia Ignis Divinus". Luca Turilli har redan gjort den här skivan, flera gånger om dessutom. Det låter kompetent, precis som alltid, men minnesvärda refränger och nerven i materialet saknas. Istället för riktigt bra låtar vräks det på med körer, filmiska inslag, stråkar, italienskklingande engelska och berättarröster. Den obligatoriska balladen på modersmålet givetvis finns också. Allt är precis som vanligt med andra ord.

Om du inte tröttnat på Luca Turillis formel är det här absolut en skiva för dig. För man måste trots allt konstatera att en Luca Turilli på halvfart ändå räknas till toppskiktet i genren. Själv tycker jag att Luca Turilli brände sitt bästa krut på RHAPSODY OF FIREs fem första släpp, fullängds-EP:n ”Rain Of A Thousand Flames” inräknat, samt sina två första soloskivor. Alex Staropolis RHAPSODY OF FIRE är i så fall mer intressant att följa. Även om den första skivan utan Luca Turilli inte var fulländad på något vis, så fanns det ändå ett tänk bakom den med bandets mått mätt nedbantade musiken - den ska gå att framföra live. Dessutom la Staropoli beslag på Fabio Lione, kanske den bästa sångaren power metal-scenen skakat fram. Har du plats i din spellista för två inkarnationer av RHAPSODY så är det bara att önska grattis till det senaste tillskottet. Och om informationen som nått mig är korrekt, ligger även en ny platta med RHAPSODY OF FIRE i pipelinen för release senare i år.