Dream Theater - Train of thought

Band: Dream Theater
Titel: Train of thought
Bolag: Elektra Records

Recensent: Elias Olsson

När DREAM THEATER släpper en ny skiva så finns det två kategorier av mottagare. De som rynkar på näsan, och de som firar jul en gång till det året. Jag vill inte ljuga och erkänner att jag tillhör den senare nämnda skaran. DREAM THEATER är det främsta bandet i den progressiva metalgenren, det är väl inget snack om det? De som rynkar på näsan hänvisar ofta till den tidigare skivan "Images & Words", deras mästerverk enligt mig, men det är inget man får säga högt till folk som "förstår sig på musik". Man får höra ord som gitarronani och "titta vad jag kan spela"-pikar hela tiden. Låt dem säga så, det händer mycket med DREAM THEATER, huvudsaken är att du förstår dig på dem.

Ljudet från "Images & Words" är borta på senaste albumet "Train of Thought". Första låten "As I Am", som har spelats flitigt på rockiga radiokanaler runt i världen, visar på ett helt annat spår. Bara det att låten går i 4/4 är ganska imponerande. Fast sen kommer det ett solo i låten som inte lämnar någon oberörd.

Det är till att börja med ett mycket tyngre sound på skivan, ett lite råare låtmaterial och en ljudbild som vi inte hört innan. För första gången i bandets historia så kan man faktiskt höra John Myungs bas! Men jag gillar inte den dubblade gitarren och inte heller att Jordan Rudess fått en annan roll. Det är inte längre underbara synthmattor bakom, utan mer piano. Smaksak? En fin sak är dock att Jordan Rudess vågar använda lite av Derek Sherinians synthljud, så nu väntar jag bara på en återupplivning av Kevin Moores underbara influenser!

Ja DREAM THEATER har väl mognat, en fortsättning från "Six Degrees of Inner Turbulence" fast mindre teknikkåthet, men också flera steg från "Images & Words". Ibland tänker jag på METALLICA och ibland kommer det upp VANDEN PLAS i mina tankar men det låter ändå mest DREAM THEATER!

Slutligen, "Train of Thought" är komplex och brutal, men samtidigt intelligent och vacker, låten "Endless Sacrifice" visar inte på annat.