Helloween - My God Given Right (6)

Band: Helloween
Titel: My God-Given Right

Jag har älskat HELLOWEEN i alla dess uppsättningar och skepnader. De var kungar av speed metal med Kai Hansen på sång; än bättre med Michael Kiske och de två första plattorna med Andi Deris är regelrätta klassiker i mina öron. Den sorgliga sanningen (ytterst personligt förstås) är dock att att bandet för varje skiva sakteliga tappat mark mot konkurrensen. I dagsläget är det 10 år sedan jag senast verkligen gillade ett nytt släpp från bandet och även då fanns ytterst tveksamma ögonblick. Det är alltså utgångsläget för denna recension. Det ska dock sägas direkt att jag aldrig ger upp om gamla hjältar. En vacker dag trillar kanske en ny klassiker in. Jag lever på hoppet!

"My God-Given Right" är hur som helst bandets 16:e fullängdsinstallation i diskografin och rent stilmässigt är det förstås inte så mycket att orda om. Det låter precis som det alltid har låtit. Eller åtminstone som det låtit sedan mitten av 90-talet. HELLOWEEN levererar oförtrutet sin melodiska power metal och överraskar endast i kortare partier. Det handlar således som alltid om huruvida de lyckas få till slagkraftiga refränger och låtar som håller intresset uppe rakt igenom. Precis som på de föregående 4-5 skivorna finns dessa låtar mycket riktigt också här. Tyvärr sida vid sida med halvtrista petitesser som är svåra att förstå hur de slunkit genom filtret. Det går dock inte att förneka att låtar som singeln "Battle's Won", tunga "The Swing of a Fallen World" och rappa "Claws" sätter sig bakom pannbenet. Bergfast. I dessa stunder visar HELLOWEEN med bestämdhet att de fortfarande vet hur man knåpar ihop klockrena metalhits. Som helhet håller skivan tyvärr inte samma klass och återigen är jag tyvärr underväldigad. Men det är vad det är och gillar man sentida HELLOWEEN så lär man gilla även denna. Dåligt är det absolut inte.

"My God-Given Right" är inte skivan som kommer att övertyga Deris-hatarna och det är heller ingen skiva som kommer att öppna nya dörrar för åldermännen. Men nästa gång! Då jävlar smäller det! Eller?