FM - Heroes and Villains (7)

Band: FM
Titel: Heroes and Villains
Bolag: Frontiers

Recensent: Henrik Halvardsson

Brittiska bandet FM släppte sitt debutalbum "Indiscreet" 1986, ett album som räknas som en verklig klassiker i AOR-kretsar.  Gruppen turnerade med stora akter som BON JOVI och Tina Turner men det stora genombrottet kom aldrig och efter att ha släppt ytterligare fyra album så beslutade man sig för att lägga av 1995. Tolv år senare gjorde FM dock en efterlängtad comeback och 2010 kom albumet ”Metropolis” som senare följdes upp av ”Rockville” 2013.  Nu är det dags för FM:s nionde fullängdare: ”Heroes and Villains”.

Öppningsspåret ”Digging Up The Dirt” är väldigt starkt och skruvar omgående upp mina förväntningar. ”You´re The Best Thing About Me” känns som klassisk FM och borde bli flitigt spelad på radio, ”Incredible” är en vacker ballad som för tankarna till 80-talet, ”Call On Me” är ett annat favoritspår och ”Shape I'm In” låter som något som LOVERBOY kunde ha spelat it. Detta till trots räcker inte ”Heroes and Villains” hela vägen. Det är oerhört välproducerat med oerhört kompetenta musiker och sångaren Steve Overland visar återigen varför han anses som en av genrens främsta. Men låtarna på den andra hälften av albumet sviktar och är helt enkelt inte lika starka. Det stora undantaget är den avslutande balladen ”Walking With Angels” med sitt avskalade och vackra arrangemang. Den låten borde finnas med som soundtrack till en påkostad amerikansk romantisk komedi.

”Heroes and Villains” är en mycket trevlig och bra skiva som befäster FM:s position som ett av de klassiska och främsta banden inom AOR-scenen. Gillar du snygg och melodisk rock så är detta något för dig.