Magic Kingdom - Savage requiem (5)

Band: Magic Kingdom
Titel: Savage requiem
Bolag: AFM

Recensent: Staffan Wallin

Vet inte om den här skivan är riktigt nödvändig? Hjärnan bakom MAGIC KINGDOM är den belgiska gitarristen Dushan Petrossi, som även är huvudmannen bakom IRON MASK. Två band med exakt samma koncept som spelar i stort sett samma typ av musik. Kanske är tempot något högre och anslaget mer pompöst i MAGIC KINGDOM. Ljudbilden är i vart fall lite råare och sångaren raspigare. Nåväl, är man förtjust i det ena av banden och ovetandes om det andra har man skäl att fira.

Det bjuds inte på några direkta överraskningar, men jag tror heller inte det var avsikten. I samma stund jag skriver detta så petar bandet in det mest välkända stycket ur BEETHOVENs 9:e symfoni, mitt i den överlag godkända "Ship Of Ghosts". Kan villigt erkänna att jag inte var beredd på det draget, det klingar i alla fall väl med den övriga musiken.
Det finns dock gott om egenkomponerade symfoniska partier och även hel del neoklassiska inslag.

Kan trots allt inte bli kvitt känslan av att vara kapten för både MAGIC KINGDOM och IRON MASK är att ha ett band för mycket på sitt samvete. Misstänker att Dushan Petrossi inte riktigt håller med mig, för honom är det säkert stor skillnad. Jag tänker dock tanken att det starkaste materialet fördelats, medvetet eller omedvetet, mellan kompositörens båda akter. I slutändan blir inget av banden särskilt slagkraftigt. Om jag skulle ge mig själv rollen som mentor hade mitt råd varit att lägga allt krut på MAGIC KINGDOM. Sångaren är bättre och soundet mer metal. Med bättre låtar kan det lyfta ett snäpp.