Eclipse - Armageddonize (9)

Band: Eclipse
Titel: Armageddonize
Bolag: Frontiers

Recensent: Henrik Halvardsson

Rena käftsmällen! Så kan man beteckna inledningen på svenska ECLIPSE senaste och femte album, "Armageddonize". "I don´t wanna say I´m sorry", "Stand on your feet" och "The Storm" är låtar som om det finns någon rättvisa i världen borde spelas sönder och samman av radiostationer världen över. ECLIPSE melodiösa hårdrock borde onekligen också kunna tilltala en bredare publik då bandet är mästare på att bemästra den i det närmaste perfekta mixen av lättrallade melodier och attityd. Resten av skivan är en ren uppvisning i melodiös hårdrock; "Wide open" låter som ett spår som skulle ha hamnat på REVOLUTION SAINTS debutalbum, "Breakdown", med sina TESLA-vibbar, kaxiga "Love bites" och underbara "All died young" som avslutar albumet är andra höjdpunkter.

Produktionen på de sammanlagt elva spåren är oerhört snygg, ja, i det närmaste klinisk. En viss känsla av mättnad smyger sig på efter ett tag då det känns aningen för polerat och för "perfekt", men de oerhört starka låtarna bär skivan ända in i mål. De fantastiska musikerna i bandet; Magnus Henriksson, Robban Bäck, Magnus Ulfstedt och Erik Mårtensson bevisar återigen att ECLIPSE är riktmärket för de andra banden i branschen och att Mårtensson är Sveriges kanske mest begåvade producent och låtskrivare i denna genre. Utan tvivel så kommer hans talang att öppna en mängd dörrar både för bandet och för sig själv utanför Sveriges gränser.
Det är tidigt på året ännu men "Armageddonize" kommer utan tvivel att vara en av de stora utmanarna till titeln årets album när vi summerar rockåret 2015. Det jag vet säkert är att det här blir sommarens musikaliska soundtrack för mig.