SOTO - Inside The Vertigo (8)

Band: SOTO
Titel: Inside The Vertigo
Bolag: Ear Music

Recensent: Janne Stark

Jag kan riktigt höra hur de inbitna AOR-fansen tar fram sina imaginära hagelbössor och laddar för fullt så fort riffen i inledande ”Final Say” drar igång. Det finns en anledning att Jeff Scott Soto släpper ”Inside The Vertigo” under bandnamet SOTO istället för under sitt eget namn. Visst finns här starka melodier och Jeff sjunger som vanligt som en gud. Stilmässigt är det dock långt borta från så väl hans AOR-sida som den funkiga rock-genren. Jag vet inte planen bakom, men denna gång är det modern, tung och ganska hård hårdrock. Jag skulle snarare jämföra med band som ALTER BRIDGE och SHINEDOWN. Här finns moderna effekter, nedstämda stenhårda gitarriff och en mix som sätter allt längst fram. Jag ska dock erkänna att jag gillar band som ALTER BRIDGE, SEVENDUST, SHINEDOWN och svenska CORRODED skarpt. Det är kanske därför även denna platta tilltalar mig rejält. Jag tycker det är skitbra! Jag gillar kombinationen av den moderna ljudbilden och de stenhårda riffen med Jeffs röst. Det som även sätter SOTO över många av de andra ”moderna” banden, är att hans band är jävligt bra! Jorge Salan är en suverän gitarrist och bandet är stentight. Han håller sig även borta från de alltför insmickrande refrängerna utan behåller edgen. Den version jag fick till mig har 15 låtar och de spår som ligger som bonus på vissa versioner är helt klart värda att kollas upp om man gillar resten. Personligen hittar jag inte ett enda spår jag tycker är dåligt. Min enda kritik skulle vara att det å andra sidan inte är något spår som verkligen får mig att gå ner i spagat. En jämn platta, men jag saknar en riktig rejäl stänkare för att betyget ska nå toppen. Dock, om du har ett öppet sinne och gillar Jeffs röst, tveka inte!