Dragonhammer - Time for expiation

Band: Dragonhammer
Titel: Time for expiation
Bolag: Scarlet

Dragonhammer var en ny bekantskap för mig, men enligt uppgift har bandet släppt en skiva tidigare, "The Blood of the dragon" som kom 2001. Musiken kan beskrivas som nu metal i samma anda som...nej, jag skojade bara. Om ett band kallar sig för Dragonhammer är det ganska självklart att man associerar till power metal och mycket riktigt är det power metal som levereras på "Time for expiation". Dragonhammer kommer från Italien och det är väl inte helt kriminellt att dra paralleller till landsmännen i Labyrinth, men jag tycker att det även låter väldigt nordiskt. Om jag hade gjort ett blindtest hade jag nog gissat att detta band kom från Sverige eller Finland. Det band som först dök upp i mitt huvud var finska Dreamtale.

Att kalla Dragonhammer för ett dussinband är kanske lite väl elakt då de stundtals når ganska höga höjder. Det avslutande titelspåret är faktiskt riktigt bra och efter några varv i CD-spelaren har även "Believe" och tunga "Blind justice" börjat göra intryck. I övrigt är det dock tyvärr lite för intetsägande för att lämna några djupare spår även om framförandet är kompetent. Om du tycker att en korsning mellan Dreamtale och Labyrinth låter idealisk kan detta vara en skiva för dig. Annars råder jag dig att lägga dina pengar på något annat. Däremot rekommenderar jag att hålla koll på Dragonhammers framtida giv. Min intuition säger att Dragonhammer inte har nått sin topp ännu. Här finns potential. Om de bara kan göra fler låtar i klass med de bästa på "Time for expiation" kommer betyget att bli minst ett snäpp högre.