Skeleton Birth - War Diary (7)

Band: Skeleton Birth
Titel: War Diary
År: 2014
Bolag: Grinding

Svensk thrash har varit på uppgång de senaste åren och än verkar inte genren nått vägs ände. "War Diary" är SKELETON BIRTHs debutalster och bygger textmässigt på sångaren och gitarristen Morgan Frööjds upplevelser i krigets Afghanistan. Krig är förstås inget revolutionerande ämnesval inom thrash men här hörs verkligen att orden betyder något och det spiller i sin tur över energi på musiken. Den tydligaste influenserna jag hör kommer från EXODUS och SLAYER, men även "färskare" band som till exempel LAMB OF GOD och PANTERA torde ha gjort intryck på låtskrivandet. Rytmiken påminner mig dessutom om MESHUGGAH.

Riffmässigt är det, som sig bör, ett veritabelt smörsgåsbord som dukas upp. Luftgitarren går varm från första till sista sekund kan jag lova! Jag kan dock sakna lite mer ös mellan varven. Låtarna tenderar att hålla ungefär samma tempo skivan igenom, vilket i längden blir något enformigt. Personliga storfavoriten "Democracy by Firepower" bjuder dock på rejält mangel!

I övrigt är produktionen proffsig, framförandet klanderfritt och den Hetfieldska sången sitter som en smäck. Detta kan med andra ord blir riktigt, riktigt bra i framtiden! Värt att nämna är också ett gästinhopp av Pär Hulkoff (RAUBTIER) som bänder sönder strängarna i avslutande pärlan "War Will Always Prevail". Här känner jag igen den Pär som en gång avlossade ack så briljanta gitarrkanonader i ENDOMORPH och VIPERINE! Grym låt i övrigt också som sagt!