Sonic Syndicate - Sonic Syndicate (8)

Band: Sonic Syndicate
Titel: Sonic Syndicate
År: 2014

Recensent: Denise Lindberg

Efter nästan tio år och fem fullängdsalbum är SONIC SYNDICATE slutligen redo att leverera det, för alla musiker och band, viktiga självbetitlade albumet. De har under åren som gått vuxit till sig, både musikaliskt och i metallisk hårdhet mätt, ändå inleds albumet ganska snällt med ett nedtonat och lätt rockigt intro till första spåret ”Day of the Dead”. Det är förstås inte allt. Den första låten ger mig också erfaret tunga trumslag med en text som griper efter iskall hårdhet i ord som klingar av besvikelse och ilska. Jag kan känna hur de igenom hela den första och andra låten vill bygga upp någon slags förväntning, för utan att be om det ger de mig en successiv intensifiering ifrån starten till det explosiva slutet. SONIC SYNDICATE ges en tredje chans att ge ännu ett gott intryck med sin musik i form utav det tredje spåret och drämmer därmed till med ”Long Road Home” som blir min omedelbara favorit. Jag häpnar över den genialiska texten som når sin kulmen lagom till sin första refräng. Där börjar jag hänga med på riktigt och albumet öppnar upp en värld jag saknat och nu äntligen förstår mig på. I deras musik känner jag av de råa känslorna som infinner sig efter ett typiskt oförlåtligt svek som gått så långt att det nått till svart ilska som fortsätter att bubbla över. De bär därefter upp sina texter med en hårdhet som känns som nakna fotsteg mot asfalt. Det är den musikaliska talangen jag länge förknippat med SONIC SYNDICATE som jag äntligen får känna på igen fast i en högre växel. Det är omöjligt att välja ut bara en favorit bland alla dessa grymma låtar men till min topp tre tillhör” Long Road Home”, ”Before You Finally Break” och ”Unbreakable”. För att inte lämna oss hängandes ger de oss dessutom tre grymma bonusspår. Innan albumet är över så ser de till att den fjortonde och sista låten ”Another Soldier Down” håller mig kvar i de känslor de troligtvis längtat efter att få förmedla till sina fans -  självförtroende, styrka och seger, trots texternas svarta besvikelse. Texten i slutet av låten om lojalitet ger mig rysningar som gör att jag inte kan vara annat än lojal till SONIC SYNDICATEs sjätte och hittills mest imponerande album.