Unisonic - Light of Dawn (7)

Band: Unisonic
Titel: Light of Dawn
År: 2014
Bolag: earMusic

Den som (än en gång) väntat sig en ny "Keeper of the Seven Keys" har (än en gång) gått på en nit som heter duga. När ska folk förstå att 26 år är en rätt lång tid och att saker och ting förändras med den!? Time marches on, helt enkelt. Vi som emotsett ännu en vansinnigt melodisk samling låtar med sedvanligt briljant sång från Michael Kiske får däremot precis vad vi väntat på! Det närmaste UNISONIC kommer HELLOWEENs glory days är i öppningslåten "Your Time Has Come", där gitarrerna viner och trummorna smattrar på riktigt ordentlig och singelspåret "For the Kingdom" som hade suttit som en smäck på "Pink Bubbles Go Ape". I övrigt är det dock melodisk AOR/hårdrock som gäller även denna gång. Men med tanke på att bassisten Dennis Ward (Pink Cream 69) ligger bakom lejonparten av musiken är det knappast förvånande.

I stora drag bjuds vi på samma smaktillsatser här som på debuten. Möjligen att spannet mellan mjukt och hårt har utvidgats något. När det kommer till den här sortens musik är de slagkraftiga melodierna förstås a och o och dessa har UNISONIC fått till i överflöd. En genomlyssning är vad som krävs för att man med lätthet ska kunna tralla med i refränger, gitarrharmonier och till och med verser.

"Light of Dawn" är måhända inget mästerverk direkt, men det är en genomgående bra skiva och en som bör tilltala alla som tar sin hårdrock med ett rejält lager melodi. Sen är det förstås alltid ren njutning av höra honungsrösten Kiske sjunga.