Judas Priest - Redeemer of Souls (7)

Band: Judas Priest
Titel: Redeemer of Souls
År: 2014
Bolag: Sony

Den gode Rob Halford, eller "The Metal God" som han gärna kallas, och manskap utlovade på förhand en renodlad heavy metal-smocka och "Redeemer of Souls" är precis detta. Varken mer eller mindre. Borta är det symfoniska och högtravande som fick många fans att sky föregångaren "Nostradamus". Kvar finns raka metalriff som tycks hämtade direkt från "Defenders of the Faith" och "Painkiller". Således är skivan den perfekta uppföljaren till comebacken "Angel of Retribution". På grundläggande nivå finns med andra ord ingenting som helst att klaga på. Allt är som sig bör. När man börjar ransaka det man hör väcks dock viss tveksamhet till en början. Skivan innehåller 13 spår (deluxe-versionen hela 18 stycken!) och det är faktiskt lite i mastigaste laget. 62 minuter musik är väl förvisso inte överdrivet mycket, men när det ryms ett par halvtama missar där så skulle man gärna skala bort lite. Blues-gungande "Crossfire" skulle jag till exempel personligen gott kunna leva utan. Vad annat att "klaga" på då? I mina öron är det främst gitarrsoundet som drar ner betyget. Det låter ihåligt och muddigt på samma gång. Mer "Demolition" än "Painkiller" helt enkelt. Sen är väl inte Robban heller i absolut toppform, men med tanke på mannens ålder så får man faktiskt acceptera visst bortfall i röstomfånget.

Annars har jag faktiskt mest positivt att säga om "Redemeer of Souls". Merparten av låtarna håller mycket, mycket hög klass. Titelspåret, "Halls of Valhalla", "Down in Flames" och "Metalizer" är rentav fantastiska och förhoppningsvis givna i live-setet. Bäst av alla låtar denna gång är dock tillbakalutade myspärlan och avslutningslåten "Beginning of the End". En oerhört vacker låt där Halford's röst kommer till sin fulla rätt! Sen måste jag också berömma nye gitarristen Richie Faulkner som gör ett grymt jobb. Tipton likaså förstås. Synd bara på gitarrljudet.

Gillar du JUDAS PRIEST sedan tidigare lär "Redemeer of Souls" gå ner utan motstånd. PRIEST bevisar att de fortfarande är synnerligen relevanta hela 40 år efter debuten och bara det är ju jäkligt imponerande i sig!