Sabaton - Heroes (6)

Band: Sabaton
Titel: Heroes
År: 2014

Äntligen!! "Heroes" öppnar med en sån där dunderdänga som inte hörts maken av sedan titelspåret på genombrottsplattan "Primo Victoria". Som jag har väntat! "Night Witches" är en omedelbar klassiker, en sådan som kommer att spelas på alla fester och med en refräng som lever sitt eget liv i hjärnbarken. En grym start på plattan helt enkelt!

Sen blir det tyvärr samma gamla vanliga trall rakt igenom. I vanlig ordning så finns det inga egentliga dippar. SABATON är SABATON. De skriver allsångsvänliga dängor som passar i solskenet på Sweden Rock Festival. Helst ska man förstås ha en solljummen bärs i näven. Enkla och trallvänliga hårdrockhymner är grejen. Problemet är att jag vid ett blindtest inte skulle kunna placera någon av bandets låtar på en specifik skiva. Allt låter likadant. Flera gånger när jag lyssnar igenom "Heroes" stannar jag upp och funderar om det inte är en nyversion av någon äldre låt. Riffen, melodierna, sångslingorna...ja det mesta känns återanvänt. Det finns inget band som lyckas låta så likadant på skiva efter skiva, glöm AC/DC och MOTÖRHEAD. Det skulle väl möjligen vara VOLBEAT då. Men det behöver ju i sig inte vara något negativt. Den stora publiken verkar trivas gott utan överraskningar. Det är ju snarare när ett band försöker utvecklas som de negativa kommentarerna kommer. Sen var det ju Joakim Brodéns säregna stämma också. Det positiva är just att den är säregen. Det negativa är att det, trots att syftet nog är det motsatta, inte låter speciellt tufft med de där rullande r:en och det knaggliga uttalet.

Nu låter jag jäkligt negativ och det är jag väl till viss del också. Jag tycker dock ändå att "Heroes", likt alla dess föregångare, är en klart godkänd skiva och med "Night Witches" med i leken lyfts den till och med upp ett pinnsteg! Det är tur att covern på "For Whom the Bell Tolls" bara är med som bonusspår, annars hade jag plockat ner betyget istället.