Saxon - Unplugged and Strung Up (7)

Band: Saxon
Titel: Unplugged and Strung Up
År: 2013
Bolag: UDR

Recensent: Neven Trosic

Om ett band har drivit sin verksamhet i över 35 år är sannolikheten stor att det bandet har ett gäng (i somliga fall en smärre armé) samlingsplattor på sitt samvete. Regelrätta "Best of"-utgåvor, nyinspelningar, demos, B-sidor och annat mer eller mindre obskyrt - SAXON har täcker in allt detta i sin långa diskografi. "Unplugged and Strung Up" är å sin sida kort och gott en blandning av låtar som presenteras i antingen nyinspelade, akustiska eller orkestralt tillputsade versioner, varav somligt sedan tidigare har funnits tillgängligt på annat håll. Resultatet är en inte helt oäven skåpmatskompilation vilken i varje fall bör glädja oss mer inbitna fantaster av Biff Byford och gänget.

De eviga klassikerna "Crusader, "The Eagle has Landed" och "Broken Heroes" är helt återinspelade och ges verkligen nytt liv med de symfoniska arrangemangen, utan att förta originalen deras givna existensberättigande. "Stallions of the Highway" och "Militia Guard" är två godbitar hämtade från den självbetitlade debuten (1979) och får här med rätta en ny chans, befriade från den platta produktionen från när det en gång begav sig.

Produktionsmässigt har även "Battle Cry" (en annan något gömd och glömd pärla) fått sig ett rejält lyft och kommit upp i en helt annan klass än på den kommersiella floppen "Rock the Nations" (1986). "Red Star Falling" och "Call to Arms" drar inte bara nytta av den orkestrala bombasmen, utan är även fina exempel på SAXONS fortsatt höga kvalitet på senare år. Den akustiska, nedskalade miljön kan många gånger visa sig vara ett utmärkt vis för sångare att visa upp ett känslosamt djup på, vilket Biff med all önskvärd tydlighet uttrycker i mycket njutbara "Frozen Rainbow" och den liveinspelade "Iron Wheels".

Det enda egentliga frågetecknet som dyker upp är "Just Let Me Rock", vilken är minst lika seg och tråkig här som på albumet "Crusader" (1984) och därmed ett onödigt bidrag till en i övrigt variationsrik och delikat låtlista.