Watain - The Wild Hunt (10)

Band: Watain
Titel: The Wild Hunt
År: 2013
Bolag: Century Media
Betyg: 10/10

Hur följer man upp ett album som "Lawless Darkness"? I mitt tycke är skivan ett komplett mästerverk som jag fortfarande återkommer till gång på gång när det trånas efter black metal. I mitt huvud ÄR den skivan essensen av vad black metal ska vara; soniskt såväl som estetiskt. Jag vet att många inte håller med mig och ropen om att WATAIN sålt sig har skallat i många år. När Erik Danielsson och manskap nu så ger sig i kast med ballader och rensång på nya "The Wild Hunt" kommer detta förstås bara att eskalera. Jag bryr mig inte överhuvudtaget och Danielsson troligen än mindre.

Så då återkommer vi till min inledande fråga. Svaret är förstås att man gör något helt annorlunda men precis lika jäkla bra. Att det är WATAIN som lirar på "The Wild Hunt" är det inget snack om. Bandet har ett så inarbetat grundsound att det är omöjligt att ta miste på. Men infallsvinklarna är många och överraskningsfaktorn hög. Den ballad jag refererade till ovan bär titeln "They Rode On" och är faktiskt en ballad. Rakt igenom. Inklusive ett sliskigt och oerhört vackert solo i mittpartiet. Danielsson sjunger rent och det låter såväl oväntat som förbannat bra. Mina tankar går hela tiden till gravt underskattade BAY LAUREL (och till viss del Nick Cave) medan min bror påpekat att det påminner om LAKE OF TEARS. Det låter väldigt annorlunda helt enkelt. Låten är hur som haver fullkomligt makalös och trots sina nästan 9 minuter är det en låt jag kan lyssna på om och om igen! Titelspåret är en annan låt som sticker ut ordentligt med sin mäktiga "Hammerheart"/"Twilight of the Gods"-epik. Överlag tänker jag mycket på BATHORY när WATAIN nu expanderar sitt musikaliska universum. Det finns förstås även låtar som är av mer traditionell art. "Sleepless Evil", "Outlaw" och avslutande "Holocaust Dawn" är goda exempel på detta och även där övertygar WATAIN mer än något annat band av idag.

Mer behöver nog inte sägas. Klockrent, fantastiskt, övermänskligt bra. WATAIN kom, såg och segrade. Igen.