Civil War - The Killer Angels (9)

Band: Civil War
Titel: The Killer Angels
År: 2013
Bolag: Despotz Records

Även om CIVIL WAR är ett nytt band behöver de knappast någon presentation längre. Men OK, vi tar det en gång till. Förra året hoppade Rikard Sundén (gitarr), Daniel Mullback (trummor), Daniel Myhr (keyboards) och Oskar Montelius (gitarr) av SABATON och bildade CIVIL WAR tillsammans med sångaren Nils Patrik Johansson (ASTRAL DOORS, LION'S SHARE) och basisten Stefan "Pizza" Eriksson (VOLTURYON). I slutet av 2012 släppte de en självbetitlad EP och nu är deras fullängdsdebut ”The Killer Angels” här.

Med tanke på att Joakim Brodén står för nästan allt låtskrivande i SABATON var min största fråga på förhand om CIVIL WAR skulle kunna leverera rent låtmässigt. I bookleten står det att läsa ”all music by CIVIL WAR, all lyrics by CIVIL WAR”, så vem som nu drar det tyngsta lasset vet jag inte. Hur som helst är svaret på min ovanstående undran ett rungande ja. ”The Killer Angels” är ett kanonalbum.

CIVIL WAR handlar i grunden om vanlig hederlig hårdrock/metal, även om det blir ganska bombastiskt ibland. Både krigstemat i texterna och Daniel Myhrs keyboardmattor för tankarna till SABATON, men annars är ASTRAL DOORS en bättre referens. Självklart mycket beroende på Nils Patrik Johanssons karakteristiska stämma, men även rent stilmässigt. Den folkmusikorienterade ”Saint Patrick’s Day” doftar en hel del WUTHERING HEIGHTS. Mestadels bjuds vi på midtempo, men det finns också ett antal snabba spår. Bland de senare är ”Sons of Avalon” favoriten. Annars tycker jag generellt sett att midtempospåren funkar bäst.

Jag har funderat fram och tillbaka på om det ska bli en åtta eller en sällsynt nia i betyg för så jävla bra är ”The Killer Angels”. Det här årets hittills bästa skiva. Det är en sådan där ovanlig platta där det inte spelar så stor roll vilken låt man lyssnar på för alla låtar är skitbra. Många band kämpar förgäves en hel karriär för att få till en riktig topplåt, medan CIVIL WAR bara spottar ur sig hit efter hit. Trots den enormt höga lägstanivån finns det ändå, otroligt nog, låtar som sticker ut i positiv bemärkelse. ”Rome is Falling”, ”I Will Rule the Universe” och ”Lucifer’s Court” är alla helt fantastiska låtar. Nej, ju mer jag  tänker på det, desto mer övertygad om att jag hellre bör fria än fälla blir jag. Till ”The Killer Angels” utdelar jag härmed min första betygsnia på länge. Starkt jobbat, killar!