Megadeth - Super Collider (7)

Band: Megadeth
Titel: Super Collider
År: 2013
Bolag: Tradecraft

Först och främst vill jag få sagt att jag avskyr Dave Mustaines åsikter om det mesta. När jag läser en intervju eller ett uttalande av mästerriffaren känner jag ofta hur kräkreflexen vaknar till liv. Det har ingenting med den musikaliska kvaliteten hos MEGADETH att göra men det stör mig ändå så förbannat att jag bara måste få det ur mig.

Till musiken nu då. "Super Collider" är MEGADETHs fjortonde album i raden och det är inte utan att man börjar oroa sig över framtiden för Mustaine och mannar. Speciellt då MegaDave nu har passerat femtiostrecket. I mitt tycke finns dock inte speciellt mycket att oroa sig för efter att ha lyssnat igenom "Super Collider" gång på gång under flera veckors tid. Den håller! Det är inte i klass med "Peace Sells..." eller "Rust in Peace" förstås men ändock en stark skiva som står stabil i konkurrensen med yngre akter. Riffandet står fortfarande i centrum i låtar som "Kingmaker" och "Built for War" och det är där MEGADETH briljerar som mest. De har dock även en känsla för smäckra melodier, vilket bevisas i låtar som "The Blackest Crow" och "Forget to Remember". Den senare har en mollbetonad refräng som av någon anledning får mig att tänka på finska SENTENCED. Bra som fan är det hur som helst!

Om jag ska ge mig i kast med att jämföra "Super Collider" med tidigare album i diskografin skulle jag säga att det är 50% "Cryptic Writings" och 50% "United Abominations". Det kanske inte låter speciellt lovande men summan är starkare än beståndsdelarna i det här fallet. Förvänta dig bara inte aggressiv speed metal och en fräsande Mustaine som spottar ur sig sin ilska. Att gubbarna blivit just gubbar är uppenbart från första till sista sekund.

Gillar du sentida MEGADETH så är "Super Collider" ännu en given installation i skivhyllan. Om inte så kan du stå över även denna.