Aborym - With No Human Intervention (10)

Band: Aborym
Titel: With No Human Intervention
Bolag: Code 666
Betyg: 10/10

Recensent: Erik Bergkvist

Redan 1992 bildades ABORYM av Malefeitor Fabban (bas/sång) och Mental Siege (trummor/gitarr). I början harvades det covers mest, men 1993 så släppte man demon "Worshipping Damned Souls". Efter det så tog det stopp ett tag, men 1997 så återbildade Fabban och Seth Teiton ABORYM, och 1999 så släpptes debuten "Kali Yuga Bizarre", med sångaren Yurga och Nysrok som lead-gitarrist. Med i studion var Attila Csihar (ex MAYHEM, TORMENTOR, PLASMA POOL) som gästsångare. Skivan släpptes på Scarlet Records. Efter släppet så föll Yurga bort, och Attila Csihar tog över sången på heltid. Skiva nummer två, "Fire Walk With Us" kom 2001, och den skivan är i mitt tycke ett måste för fans av industriell, kall och hatisk black metal.

ABORYMS tredje skiva, "With No Human Intervention", är en klockren uppföljare till förra skivan. Introspåret "Antichristian Codec" skapar en rejält spöklik känsla och följs upp direkt av titelspåret. Oerhört bra, och oerhört svårt att beskriva för någon som inte hört bandet förut. Kaosartad och skoningslös industriell black metal är väl det ord som bäst passar in. Attila Csihar gör en briljant insats bakom micken, och den här skivan är nog bland det bästa jag hört. Låten "The Alienation Of A Blackened Heart" framförs med Nattefrost (CARPATHIAN FOREST) på sång, och digitala trummor av Irrumator (ANAAL NATHRAKH, FROST, MISTRESS") Bård "Faust" Eithun (ex EMPEROR) har bidragit med skivans titel och koncept, skrivit tre av texterna och pratar. Matt German (VOID/OCD) har skapat spåret "Does Not Compute", en "instrumental" låt med bara industriella ljud och samplingar. Dessutom har Sasrof (DIBOLICUM, BLOODLINE) skapat spåret "Wolf Song", som ligger med på skivan. Den här skivan är i sig ett mästerverk inom industriell black metal, och det är väldigt svårt att välja ut något särskilt spår som favorit. Dock är jag speciellt förtjust i låtarna "Digital Goat Masque", "With No Human Intervention" samt "Black Hole Spell". Den här skivan är ett måste. Sjukt briljant och briljant sjuk!