Finntroll - Blodsvept (9)

Band: Finntroll
Titel: Blodsvept
År: 2013
Bolag: Century Media

Det finns egentligen två specifika avarter när det kommer till folk metal. Den ena är den hurtiga varianten där dansanta melodier och sånger om härnadståg och fylleslag dominerar, medan den andra lånar kraft från nedstämda nordiska folkmelodier och Wagnerskt mörker. Gemensamt för bägge är att en och samma man, i mitt tycke, är odiskutabel regent - nämligen Henri "Trollhorn" Sorvali. Den finske låtsmidaren och keyboardisten bemästrar hantverket nästintill perfektion, oavsett det handlar om bistert mörker (MOONSORROW) eller tjohej som i FINNTROLL.

Här och nu handlar det alltså om det sistnämnda bandet som med "Blodsvept" nått fullängdssläpp nummer 6 i ordningen sedan starten 1998. Bandets tidiga plattor som "Midnattens Widunder" och "Jaktens Tid" lade i mångt och mycket grunden till den boom av folk metal som komma skulle under tidigt tjugohundratal. Alltsedan fantastiska "Nattfödd" kom 2004 har bandet dock gått lite på tomvarv. Det har inte alls varit dåligt men inte heller fantastiskt bra. I och med "Blodsvept" är de hur som haver helt och hållet tillbaka på banan och skivan innehåller några av de absolut bästa låtar bandet lyckats snickra ihop i karriären.

Till skillnad från de två närmast föregående skivorna, mörka "Ur Jordens Djup" och massiva "Nifelvind", ligger fokus åter på melodier och catchiga refränger. Precis som det ska vara med andra ord! Det krävs inte mer än en lyssning för att jag ska tralla med i låtar som "När Jättar Marschera", "Rösets Kung" eller "Skogsdotter". Lyssna förresten efter NORDMAN "lånet" i melodin i den sistnämnda. Det finns egentligen inte mer att tillägga. "Blodsvept" är något av det bästa jag hört inom genren på många, många år och helt i klass med till exempel "Nattfödd". Det känns som att en övermättad genre äntligen fått ett nytt riktmärke att ta sikt mot. Vi får hoppas att genrekollegorna är redo att ta sig an utmaningen!