Gloryhammer - Tales from the Kingdom of Fire (5)

Band: Gloryhammer
Titel: Tales from the Kingdom of Fire
År:  2013
Bolag: Napalm Records

Skotske keyboardvirtuosen Christopher Bowes är inte helt lätt att ta på allvar. Med metalpiraterna ALESTORM har han lyckats komponera några av de mest lättsmälta folk metal-sånger som kan tänkas och nu ger han sig på power metal genren med GLORYHAMMER - en nästan parodiskt melodifylld LUCA TURILLI möter tidiga FREEDOM CALL-variant dessutom. Smaka på titlar som "The Unicorn Invasion of Dundee", "Silent Tears of Frozen Princess" och "The Epic Rage of Furious Thunder". Visst parodierar han genren, inget snack om den saken. Saken är dock den att han hela tiden lyckas med konstarten att skriva så jäkla bra melodier att man mer än gärna har överseende med hur mycket schlager det blir av det hela.

Skillnaden mellan Bowes två band är egentligen inte speciellt stor alls. På bägge håll handlar det om kraftigt keyboard-dominerad melodisk metal där riffen hela tiden får stå tillbaka för melodisk masturbation. I GLORYHAMMER har han dock överlämnat mikrofonen till en riktig sångare (Thomas Winkler, EMERALD) och det är såväl bra som anus på en och samma gång. En av de saker som särskiljer ALESTORM från andra band är Bowes kassa sång, som jag älskar och som ger bandet karaktär. GLORYHAMMER blir dock mer av ett standardgäng där det enda som "räddar" ambitionerna är de fantastiska melodierna och refrängerna. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. "Tales from the Kingdom of Fire" är en jävligt catchy skiva som sagt och de första avlyssningarna satt jag och log med som en idiot. Saken är dock den att skivan inte har speciellt mycket livskraft i längden.

Gillar du supermelodisk power metal är GLORYHAMMER absolut bandet för dig. Personligen kommer jag nog mest att få användning för skivan när jag dricker pilsner och vill skråla med i lättsjungna refränger. Inget fel med det i och för sig. Lär sälja som bisarrporr i Tyskland och gå hem på sommarfestivalerna runt om i Europa.