Soilwork - The Living Infinite (6)

Band: Soilwork
Titel: The Living Infinite
År: 2013

Att kräma på med ett maffigt konceptalbum när man lirar melodisk dödsmetall hör inte till vanligheterna. Att dessutom låta det bli en fläskig dubbel är ännu ovanligare. Nu ska jag erkänna direkt att jag inte varit något större fan av SOILWORK sedan mästerliga "Natural Born Chaos" och det hjälpte förstås inte till för att höja tempen när jag hörde talas om detta projekt. 20 låtar fördelade över 84 (!!) minuter är det inte många band som kommer undan med, oavsett genre. Jag är den förste att erkänna - om än lite motvilligt - att Björn Strid och hans kumpaner gör det med den äran! Självklart finns det låtar som skulle ha kunnat dumpas för att skapa en tightare enhet och därmed en starkare platta. Dessa måste dock sägas vara förvånansvärt få och i och med att skivan är uppdelad på två diskar så funkar det.

Soundmässigt är det inga större utsvävningar som bjuds. SOILWORK rör sig fortfarande i inkörda spår och levererar melodisk dödsmetall med en del progressiva partier och lättnynnade refränger en masse. Mängder av smäckra gitarrslingor garnerar förstås anrättningen på ett snyggt sätt.

Genom åren har bandets sound blivit alltmer amerikaniserat (läs metalcoreiserat) och "The Living Infinite" är (tyvärr) mer av samma vara. Emellanåt blänker det dock till med en del nästan folkmusikminnande melodier och det är definitivt positivt! Mer av den varan tack! Allra bäst låter det faktiskt när bandet lugnar ner sig ordentligt och nosar i ALICE IN CHAINS-territorier. Eller när blastbeatsen brinner som i "Spectrum of Eternity". Ytterligheterna berör mest!

De 10 bästa låtarna på en skiva hade kunnat raka in ett betydligt högre betyg. Som det är nu får "The Living Infinite" nöja sig med en stark sexa.