Stoneload - Addict (8)

Band: Stoneload
Titel: Addict
Bolag: Sliptrick

Den nuvarande thrashscenen bygger förstås i mångt och mycket på nostalgi. Åttiotalet är kung och var och varannat riff adopterat i rakt nedstigande led från antingen Bay Area, Tyskland eller Sydamerika. Gott så! Jag är inte den som klagar!

Ett gäng som tänker annorlunda är Umeåbaserade STONELOAD. Ända sedan jag först fick nys om bandet har jag gått och längtat efter detta debutverk. De låtar som kunnat avlyssnas på nätet har skvallrat om ett band med det där lilla extra i bakfickan. Här pratar vi groovetyngd thrash som släppt taget om åttiotalet och istället siktar mot en något modernare uttryck. Eller modernt och modernt är väl egentligen fel att kalla det. Istället för åttiotalet hör man i alla fall att killarna plockat en hel del influenser från band som MACHINE HEAD, PANTERA, SEPULTURA kring "Chaos A.D" och för all del även tidiga METALLICA. Sammantaget ger detta ett fett sound som baseras lika mycket på fläskiga riff som på ett pulserande groove understött av mullrande trummor. Vokalisten Andreas Wikström är ytterligare ett trumfkort med sin "Chuck Billy möter John Bush"-minnande stämma! Melodiskt och rått på en och samma gång, precis som det ska vara!

Men framförallt har STONELOAD ett låtmaterial som inte går av för hackor. Med blytunga "Never Again" - det ultimata mötet mellan SLIPKNOT och TESTAMENT - har de lyckats få ihop en av årets och kanske årtusendets bästa låtar i mitt tycke. Jag kan lyssna på den om och om igen utan att ledsna. Dessutom är spår som ösiga "Fallen One" och avslutande "Have it All" inte långt efter! Om man ska leta efter någonting negativt är det kanske att skivan oftast håller sig i mid-tempo. Det skänker förvisso en krossande tyngd till helheten men det skulle inte ha skadat med lite mer ös på vissa ställen. Det är dock en petitess i sammanhanget.

"Addict" är tveklöst en av årets bästa skivor oavsett genre och rekommenderas varmt till alla som, i likhet med mig, älskar melodier och tyngd precis lika mycket.