The Sword - Apocryphon (5)

Band: The Sword
Titel: Apocryphon
Bolag: Razor & Tie

Texasbaserade THE SWORD gillar BLACK SABBATH. Därom råder inga tvivel. Första gången jag hörde bandet var på debuten "Age of Winters" (2006) och där och då dömde jag ut bandet som menlösa SABBATH-kloner. Trista, förutsägbara och lite för streamlinade för sitt eget bästa. Sedan dess har kvartetten bättrat sig på nästan alla plan. Redan på "Gods of the Earth" (2008) påbörjades en resa mot ett tuffare och mer metalliskt klingande sound och med "Apocryphon" är de nära målet. Precis som GRAND MAGUS lirar THE SWORD idag något som allra lättast placeras in i facket heavy metal. Visst är SABBATHismerna fortfarande tydligt närvarande i soundet men drivet är något hårdare och mer metal överlag. Dessutom vilar MASTODONs ande också tungt över musiken.

Det som oftast skiljer dagens heavy metal band från de klassiska akter som alla älskar och känner till från 80-talet är bristen på riktigt bra låtar. GRAND MAGUS är ett av en handfull band idag som jag känner skapar musik som kommer att hålla även om 20 år. THE SWORD hör tyvärr inte till denna fåtaliga skara. "Apocryphon" innehåller förvisso ett knippe riktigt bra låtar och jag tvekar inte att slänga på skivan när jag vill översköljas av tuffa riff och näven-i-luften känsla. Jag är dock ytterst tveksam till om jag kommer att vända mig till just denna skiva bara ett år från nu. Precis som nya KISS-plattan är "Apocryphon" helt klart godkänd men knappast något framtidens hårdrockare ens kommer att reflektera över när hårdrockens genealogi sammanställs.

Stjärna i kanten för det snygga omslaget och de tuffa låttitlarna. Jepp, så nördig är jag.