Storm Corrosion - Storm Corrosion (6)

Band: Storm Corrosion
Titel: Storm Corrosion
Bolag: Roadrunner
Betyg: 6/10

Först händer ingenting och sen händer ingenting ett tag till och sen tar skivan slut. Mitt första intryck av denna hett efterlängtade debut från STORM CORROSION stannade faktiskt ungefär där. Ända sedan Micke Åkerfeldt (OPETH) och Steven Wilson (PORCUPINE TREE) först nämnde möjligheten till ett nytt samarbete utanför sina ordinarie band har jag med spänning väntat på resultatet. Nu när tiden äntligen är kommen är jag både fascinerad och faktiskt lite besviken på en och samma gång. Att det inte skulle handla om fartfylld metal var väl rätt självskrivet och att det skulle bli tillbakalutad mysprogg väldigt troligt. And mysprogg it is! Problemet, i mitt tycke, är att det först händer ingenting och sen tar skivan plötsligt slut. Det är helt enkelt FÖR tillbakalutat och tystlåtet. Som i en skräckfilm där allt man får är en läbbig viskning från en mörk gömma under källartrappen. Fascinerande? Oh ja! Men nog fan är det lite tuffare om man tillslut får se besten där under hugga mot halspulsådern! Därmed inte sagt att skivan är rakt igenom dålig. Det kan det självfallet inte bli med herrarna Wilson och Åkerfeldt vid rodret. Mörka "Hag" skulle ha suttit som en smäck på "Heritage" och är riktigt bra. Stämsångstyngda "Happy", med en doft av tidiga PINK FLOYD och en gnutta THE BEATLES, är ännu bättre. Det vackra titelspåret är rentav briljant i all sin enkelhet! Samtliga nämnda spår känns dock något utdragna (i onödan) och i övrigt händer det inte mycket känns det som. Att skivan ska klassas som progressiv är givet, men samtidigt också ganska missvisande. Det finns nämligen inte mycket till nytänk här och det är säkert inte heller tanken. "Storm Corrosion" låter som hämtad från en läskback med obskyr vinyl från sent 60-tal/tidigt 70-tal och jag skulle inte bli förvånad om det var målet till att börja med. Gillar du gammal progg som GENTLE GIANT, ELP, KING CRIMSON och PINK FLOYD så lär du gilla även detta. Åkerfeldt skulle dock säkert bli fly förbannad om han visste vilka icke-obskyra akter jag jämför hans nya hjärtebarn med.