Bullet - Liverecension från Karlstad

Band: Bullet
Stad: Karlstad, Nöjesfabriken
Datum: 31/1-2009

Recensent: Neven Trosic

Heavy metal jävlar-stämningen är väl inte direkt skyhög minuterna innan BULLET går på scen denna kväll, främst beroende på att de flesta som befinner sig i Nöjesfabrikens rockbar denna kväll pimplar alkohol i närheten av, just det, baren. Karlstadspubliken är inte direkt kända för att hetsa upp sig särskilt mycket över ett band mindre än, säg, MOTÖRHEAD, men när Växjö-killarna väl uppenbarar sig lyckas de ändå få med sig en liten, men hängiven skara. Förvånande vore det ju annars, vi snackar trots allt om ett riktigt vasst liveband här. Även om jag verkligen älskar den überklassiska heavy metal som bandet står för så tycker jag att deras två plattor är något ojämna. Dock fortfarande bra, med flera givna toppar och det är tydligt att musiken är skriven för att framföras live.

Bandet ger kort och gott järnet. Det är tight, det röjs, det poseras och lädret med de tillhörande nitarna är på plats. Kärleken till forna tiders hårdrock lyser starkt och till på köpet är Hell Hofer en imposant såväl som genomtrevlig frontman med passande jordnära mellansnack. Men klaga lite beträffande låtvalet, det måste jag göra. Av mina favoriter från fjolårets "Bite the Bullet" utgår förvånande nog nästan samtliga. Ingen "The Rebels Return", ingen "Waste My Time" och nog är "Roadking" en energisk öppning på konserten, men hade inte "Pay the Price" passat minst lika bra? Förhoppningsvis kommer man att ordna upp detta tills nästa gång jag ser gänget. Trots denna besvikelse för min del gör bandet absolut inte bort sig och nog är näven uppe i luften till låtar som "Turn It Up Loud", "Bang Your Head" och singeln "Dusk Til Dawn". Dessa med flera gör att man har kul under hela spelningen och att mitt betyg blir högt.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.