Edguy - liverecension från Göteborg

Band: Edguy
Stad: Göteborg (Trädgårn)
Datum: 28/2-06

Först ut denna kväll är svenska heavy metal-bandet SABATON som jag har äran att se för tredje gången. Efter succéspelningen på förra årets Gates of Metal har jag vissa förväntningar. På en halvtimme avverkas sex låtar, fem från senaste skivan "Primo Victoria" samt "Nuclear Attack" som är en alldeles ny låt. SABATON gör bra ifrån sig och för att vara ett förband är publikresponsen grym. Främst uppskattar publiken "Primo Victoria" vars refräng genererar en rejäl dos allsång.

Kvällens andra förband är Londonbaserade power metal-bandet DRAGONFORCE som jag aldrig bevittnat förut. Deras tidigare Sverigespelningar har enligt uppgift kantats av diverse strul, men den här gången får bandet någorlunda upprättelse. DRAGONFORCE får 40 min på sig, men eftersom låtarna är ganska långa hinner inte heller de med mer än sex låtar. Låtarna är hämtade från gruppens samtliga tre plattor. Den unga publiken längst fram röjer friskt, men annars får DRAGONFORCE ett något svalare mottagande än SABATON, vilket egentligen inte är så svårt att förstå. Även om jag själv uppskattar de båda banden ungefär lika mycket på skiva, är ju SABATONs riff- och refrängbaserade metal klart mer livevänlig än britternas instrumentonanerande. DRAGONFORCE gör en fullt godkänd insats, men spelningen känns ändå som en i mängden.

Att se huvudbandet EDGUY innebär för mig personligen STORA förväntningar. Om jag räknat rätt blir detta sjätte gången jag ser dem och jag rankar dem som ett av världens bästa liveband, mycket tack vare den karismatiske frontmannen Tobias Sammet. De tyska melodimetallarna inleder med "Catch of the Century" och "Sacrifice" från nya albumet "Rocket Ride". Merparten av kvällens låtar är inte helt oväntat hämtade från just "Rocket Ride" samt dess föregångare "Hellfire Club", men vi bjuds även på gamla godingar som "Babylon" och "How Many Miles". Som brukligt visar EDGUY med Sammet i spetsen upp spelglädje och publiken är, också som vanligt, med på noterna från början till slut. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men under första delen av konserten står jag ändå och väntar på att det ska lyfta till de himmelska höjder som jag vet att EDGUY kan nå. En bidragande faktor kan kanske vara att Sammet har börjat överdriva mellansnacket något. Sammets mellansnack är visserligen underhållande, men ikväll blir det tyvärr lite MANOWAR/Joey DeMaio-känsla över det hela. Dra gärna ner på mellansnacket och kör en låt till istället nästa gång, tack! Att man sedan måste genomlida ännu ett trist trumsolo (jag är allergisk mot detta fenomen) är ju inte heller något plus. Det är egentligen först på slutet som jag känner att allt är som det brukar igen. Avslutningen med en blytung version av "Mysteria" samt de allsångsvänliga extranumren "Vain Glory Opera", "Avantasia" (hämtad från Sammets sidoprojekt med samma namn) och "King of Fools" är magnifik.

Trots viss kritik och att jag tidigare har sett EDGUY i ännu bättre form är detta sammantaget en riktigt bra spelning. EDGUY live är alltid en upplevelse och jag kommer garanterat att se dem på nästa turné också. Apropå turnerande så antyder Sammet vid ett tillfälle att bandet ska spela på Sweden Rock Festival i sommar. I så fall får jag ju chansen att se dem redan då...

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.