Hammerfall - Liverecension från Karlstad

Band: Hammerfall
Stad: Karlstad, Nöjesfabriken
Datum: 23/3-2012

HAMMERFALL är ett välsmort svenskt stålverk av främsta klass. När de rullar in i Karlstad och tar Nöjesfabriken i besittning är det fler än jag som gläds över detta. Redan innan konserten har jag snokat rätt på setlistor från andra gig och därigenom fått reda på att bandet dammat av en rad låtar som på senare år inte spelats speciellt frekvent. Och det är en hitkavalkad som möter oss åhörare på plats. Sveriges främsta försvarare av den sanna metallen har i sanning en diger låtskatt att välja bland. Hur låter ”Riders of the storm”, ”Heeding the call”, Bloodbound”, ”Renegade”, ”Let The Hammer Fall” och ”Hearts On Fire”? Jo, förbannat bra. Men jag är samtidigt mest entusiastisk över att få höra “The Dragon Lies Bleeding” och ”Steel Meet Steel” från den numera femton år gamla debuten ”Glory to the Brave”.

Femton år. Det är alltså femton år sedan jag på ett sommarlov mellan högstadiet och gymnasiet plockade upp bandets debutplatta i en skivbutik i Skellefteå. Jag minns att konvolutet som pryddes av en krigare i ett fantasylandskap lockade mig att köpa plattan utan att ens ha hört den. Jag blev inte besviken. På den tiden var hårdrocken mer eller mindre dödförklarad och de här göteborgarna kan inte få nog cred för att de återinförde den i rampljuset.

Nöjesfabrikens scen är i minsta laget för bandet men det har inte sålts nog med biljetter för att spelningen skulle ha ägt rum på stora scenen. Något som faktiskt förbluffar mig. Kan Göteborgskollegorna HARDCORE SUPERSTAR sälja ut nöjesfabriken borde HAMMERFALL i mina ögon också kunna göra det. Men å andra sidan har bandet kanske aldrig riktigt fått det erkännande de förtjänar i hemlandet. Åker de ut i Europa möts de dock av utsålda konserter och större arenor. Jocke Cans meddelar att bandet i sommar kommer att spela uppe i Dalarna för att fira bandets femtonårsjubileum sedan debuten. Denna konsert kommer vara deras mest påkostade hittills och är man HAMMERFALL-fan så gör man bäst i att närvara.

Cans är en publikdomptör av rang. Han får publiken dit han vill och mellansnacket är oklanderligt. Det märks att herrarna har gott om rutin efter de här åren. Allt är dessutom snyggt koreograferat. Dronjak, Norgren och Larsson svingar rytmiskt gitarrerna tillsammans och headbangar synkroniserat. Allt som allt så ger det ett proffsigt och underhållande intryck.
Det enda som håller borta ännu högre betygspoäng är nog att bandet och deras storslagna musik gör sig allra bäst på en stor scen med rätt scendekor, rätt ljus och pyroteknik. Som vi är vana att se HAMMERFALL alltså. Nu får vi nöja oss med riktigt jävla bra.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.